mapa web

ÀREA RESERVADA: identificar-se

segueix-nos 

notícies d'actualitat del COPEC segueix el COPEC a facebook segueix el COPEC a twitter segueix el COPEC a linkedin

agenda

trieu:
< desembre 2017 >
dl dm dc dj dv ds dg
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

INICI > Relacions Institucionals > Universitats

SEMINARI "DE LA REFLEXIÓ NATURAL A LA REFLEXIÓ SISTEMÀTICA" PROJECTE REDICE

anterior

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Relacions Institucionals > SEMINARI "DE LA REFLEXIÓ NATURAL A LA REFLEXIÓ SISTEMÀTICA" PROJECTE REDICE  


Divendres 24 de novembre vam assistir al Seminari titulat "De la reflexió natural a la reflexió sistemàtica: Eines, models i mètodes de Pràctica Reflexiva", a càrrec de la doctora en pedagogia Àngels Domingo (@PReflexiva). 

Seminari de formació de caràcter intern en el qual des del Col·legi de Pedagogs vam estar convidats per l'Equip de Coordinació del Pràcticum de la Universitat de Barcelona, com a entitat que acull estudiants del Pràcticum del Grau de Pedagogia i com a participant en la Comunitat de Pràctica virtual d'aprenentatge*, creada pel Programa de Recerca en Docència Universitària anomenat REDICE.

Es va portar a terme al Departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació (MIDE) de la Facultat d'Educació de la UB, en una Jornada de recerca en docència sobre "El pensament reflexiu en el procés d'aprenentatge i el desenvolupament competencial a l'educació superior: aportacions des del REDICE 16-1660", on participava un equip docent interuniversitari d'investigació sobre aprenentatge reflexiu en l'aula universitària. 

La Sra. Domingo en la seva intervenció exposà diferents punts clau de la pràctica reflexiva -eines, models, mètodes-, amb un discurs inductiu, de la reflexió natural a la reflexió sistemàtica, fent una reconceptualització de la pràctica reflexiva cap a l'aprenentatge experiencial (experiència - reflexió - aprenentatge professional o professionalitzador). 

Destaquem deu punts del que es va treballar en el seminari sobre la Pràctica Reflexiva (PR): 

  • Podem pensar en el procés d'aprenentatge com a model d'autoformació sistèmic que no diferencia entre "qui" aprèn si no en el "com" ho fa. "Aprendre sense reflexionar malgasta energia" Confuci.
  • La reflexió provoca aprenentatge. Tot el que li succeeix a l'alumne ho registra però si no hi ha una reflexió sobre el que s'aprèn, pot ser un element distorsionador. 
  • Podem valorar i analitzar també els èxits docents a l'aula i no només els fracassos, i pensar sobre què hem afegit, què ha aportat l'experiència i sobre el potencial didàctic de l'experiència professional, etc.
  • Comparació de la reflexió natural a la reflexió sistemàtica. La primera, natural, innata, espontània, instantània, intuïtiva,... i la segona, reflexiva, apresa, premeditada, sistemàtica, instrumentada, metodològica i intencional.
  • La PR parteix de la persona, de les seves vivències i no del coneixement teòric, ja que és la reflexió sobre la pròpia experiència vital, acadèmica, intel·lectual...
  • La finalitat de la PR és millorar, transformar i optimitzar la pràctica, per obtenir canvis i millores, a nivell personal i professional, amb un aprenentatge significatiu/reflexiu/d'èxit, més i millor. El pensament reflexiu orienta cap a l'aprenentatge, el promou.
  • L'efectivitat reflexiva pot ser individual i també grupal, el nucli de l'activitat és el cicle reflexiu.
  • Hi ha diferents processos mentals que integren dimensions de la persona (reconstruir-interaccionar-contrastar), que desperten i activen la reflexivitat, i ens impliquen sortir de la zona de confort i descol·locar-te.  
  • La competència reflexiva no està regulada com a tal però la reflexió resideix en la persona i deriva en competència Primer, mobilitza simultàniament i holísticament components conceptuals, procedimentals i actitudinals per a resoldre situacions. També, està basada en la reflexió i mètodes reflexius. Per últim, implica singularitat i especificitat de cada persona, la seva manera de ser, la seva motivació i interessos. 
  • La competència reflexiva té una estructura i dinàmica que té en compte el context, la situació (desencadenant) i la resposta final. Aquesta estructura té en compte els valors de la persona, el pensament intuïtiu, les emocions, el codi deontològic, les vivències, per una banda, i per l'altra, els coneixements i les habilitats, sense oblidar-nos de les expectatives i de la motivació.


En relació a la metodologia de la pràctica reflexiva, des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya recomanem el llibre: LA PRÁCTICA REFLEXIVA. Bases, modelos e instrumentos, de les autores -doctores en pedagogia i col·legiades- M. Victòria Gómez i Àngels Domingo. Llibre presentat al COPEC, conjuntament amb Plataforma Internacional Pràctica Reflexiva.pro.



*Comunitat de pràctica online per afavorir la cotransferència entre les organitzacions de pràctiques i el Pràcticum del grau de Pedagogia: https://plus.google.com/communities/107262689399759427836

Data de publicació: 29/11/2017

comparteix:

 

Col·legi de Pedagogs de Catalunya

contacta - informació general - avís legal

BARCELONA | Av. Mistral, 20 bis, entl 2. | 08015 Barcelona | Tel.93 217 77 99 | Fax 93 292 95 08 | HORARI

TARRAGONA | Rambla Nova, 12, 1. 2. | 43004 Tarragona | HORARI

GIRONA | C/ Ibèria, 4 | 17005 Girona | HORARI

LLEIDA | Rambla de Ferran, 32 | 25007 Lleida | HORARI