mapa web

ÀREA RESERVADA: identificar-se

segueix-nos 

notícies d'actualitat del COPEC segueix el COPEC a facebook segueix el COPEC a twitter segueix el COPEC a linkedin

agenda

trieu:
< agost 2019 >
dl dm dc dj dv ds dg
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

INICI > Comunicació > Premsa

El DÍA.ES - "Pedagogs alerten als pares sobre el masclisme o l'altruisme d'algunes sèries"

anterior

El DÍA.ES - "Pedagogs alerten als pares sobre el masclisme o l'altruisme d'algunes sèries" - 16/12/16

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Comunicació > El DÍA.ES - "Pedagogs alerten als pares sobre el masclisme o l´altruisme d´algunes sèries"


La sèrie infantil de dibuixos animats "Shin Chan" transmet masclisme, "Pocoyó" indueix soledat, "la Patrulla Canina" resalta companyerisme, i "la Abeja Maya" altruisme, segons un estudi del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, que ha analitzat els valors que transmeten les sèries animades de més èxit.

 

L’estudi, presentat aquesta tarda, conclou que els nens que veuen sèries infantils sense el control de pares o tutors poden tenir problemes de relacions socials i de rendiment escolar perquè assimilen els valors que els transmeten els dibuixos animats sense una explicació adulta.

 

L'informe ha analitzat diverses sèries infantils de dibuixos animats, que s’han agrupat per segments d’edat. En el cas dels alumnes d’educació preescolar (0 a 3 anys), s’ha analitzat el consum de les sèries com Pocoyó i Xai Shaun.

 

 

 

En el grup d’alumnes d’educació infantil (3 a 5 anys) les sèries analitzades han estat Abeja Maya, Caillou, Juan y Totola, Patrulla Canina i Peppa Pig.

També han analitzat el consum de les sèries Bob Esponja, Bola de Drac, Dora la Exploradora, Doraemon, els Simpson, Invizimals, Monster High, Shin Chan i Tom y Jerry en el grup de nens d’educació primària (6-12 anys).

 


L’estudi, elaborat per la pedagoga i mestra Anna Ferré i la doctora en pedagogia M. Victoria Gómez, posa de manifest que molts pares utilitzen el visionat de sèries "com cangur" per als seus fills i recomanen "conèixer-les i tenir en compte els valors que transmeten" abans de permetre que els nens les vegin.

 


"És necessari que els valors que transmetin siguin els universalment acceptats de solidaritat, respecte a las diferències, pau, honestitat i esforç", exposa l'informe.

En el cas de Pocoyó, l'informe assenyala que "es detecta soledat per part del protagonista pel fet que no aparegui la figura de la família", mentre que de Xai Shaun, la Patrulla Canina i Invizimals destaquen "el companyerisme entre personatges".

 


"L'abella Maya es un personatge que sempre intenta ajudar als animals que es troba pel bosc"; "el llenguatge que utilitza Caillou sempre és adequat per a la seva edat"; "en Juan i Tolola destaquen el aprenentatge de temes importants com l'alimentació i el reciclatge a partir de la imaginació i l'aprenentatge compartit" destaca l'informe.


Peppa Pig mostra "un caràcter inestable, és tossuda en alguns moments i té poc control de les emocions”, mentre que Monster High “fomenta codis que sembla que deuen aprendre les nenes preadolescents sobre moda i altres aspectes relacionats amb el sexisme i la superficialitat.”


Por la seva part, en Shin Chan, "indirectament, es transmet el masclisme des del punt de vista humorístic” i a Tom i Jerry "el llenguatge no verbal és poc adequat per als nens i en diversos moments apareix poc respecte entre ells”.


Per conèixer els valors que aporten les sèries, primer és necessari observar tant el llenguatge verbal com les formes no verbals, ja que “ el que realment impacta al nen són la presentació d’imatges, la selecció de plans i punts de vista, els sons i les músiques”, assenyala l’estudi.


El treball ha enquestat a mestres i famílies. Més de la meitat dels nens entrevistats ha enquestat a mestres i famílies. Més de la meitat dels nens entrevistats argumenten que en les sèries infantils aprenen sobre treball en equip i a tenir en compte aspectes com companyerisme, respecte, no barallar-se ni discutir les petites coses.


Per contra, els professors consideren que un 48 % dels alumnes que imiten actituds dels personatges de les sèries infantils "tenen més dificultats de relació amb companys i mestres".


El 90 % de les famílies afirmen que els seus fills veuen sèries infantils en la franja de la tarda-nit, en un 73 %  a l’horari de les 19.00 a les 21.00 hores, percentatge que coincideix amb el número de famílies que visualitzen les sèries infantils amb els seus fills de forma periòdica i dialoguen amb ells sobre les situacions que viuen els personatges.


El 82 % de les famílies assegura que el seu fill dedica menys de 2 hores a veure sèries infantils, mentre que la resta supera aquesta xifra, el que “denota que les famílies enquestades tenen un control horari sobre les sèries infantils que consumeixen fills”.


Les sèries més vistes són Doraemon i Tom y Jerry, seguides de Peppa Pig, Bob Esponja, Shin Chan i Xai Shaun.


Amb l’objectiu de potenciar les habilitats motrius, cognitives, afectives i socials dels nens, els pedagogs recomanen tenir en compte el moment en el què es veu la sèrie i la necessitat de que un adult acompanyi al nen.


Així, el menor podrà tenir un coneixement més ampli i profund sobre allò que consumeix, i desenvoluparà la seva imaginació, creativitat, pensament crític i reflexió personal. A més el nen se sentirà més segur i confiat i la seva fortalesa personal podrà créixer, a la vegada que ho farà el vincle entre pares i fills, segons l’estudi.


Data de publicació: 16/12/2016

comparteix:

 

Col·legi de Pedagogs de Catalunya

contacta - informació general - avís legal - política de privacitat

BARCELONA | Av. Mistral, 20 bis, entl 2. | 08015 Barcelona | Tel.93 217 77 99 | Fax 93 292 95 08 | HORARI

TARRAGONA | Rambla Nova, 12, 1. 2. | 43004 Tarragona | HORARI

GIRONA | C/ Ibèria, 4 | 17005 Girona | HORARI

LLEIDA | Rambla de Ferran, 32 | 25007 Lleida | HORARI