NdP: I JORNADA DE PEDAGOGIA UNIVERSITATS-COPEC
ÈXIT DE PARTICIPACIÓ EN LA I JORNADA DE PEDAGOGIA
UNIVERSITATS – COPEC
- Més de 200 assistents i 35 ponents han debatut i parlat de Pedagogia, la llarg de la jornada que s’ha fet en el Col·legi d’Agents Comercials de Barcelona.
- La Jornada de Pedagogia s’ha organitzat entre COPEC, UB, UAB, UdG i URV, per abordar l’exercici professional de la Pedagogia a partir de tres eixos vertebradors: ESCOLA, SOCIAL I EMPRESA, coincidint amb els CONTEXTOS on el pedagog/a i psicopedagog/a desenvolupa el seu exercici professional.
Barcelona, 1 de març de 2018.- A les 9 1/2h han inaugurat les I Jornades de Pedagogia UNIVERSITATS-COPEC, la degana de la Facultat d’Educació de la UB, ROSER BOIX, el degà de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV, Luís Marqués, el coordinador del Grau de Pedagogia de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, ANTONI NAVÍO, la coordinadora del Grau de Pedagogia de la Facultat d’Educació i Psicologia de la UDG, SILVIA MAYORAL, i la presidenta del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, ROSA RODRÍGUEZ.
El doctor Riera, en la
conferència, fa un recorregut històric de la Pedagogia perquè considera que “la
potència del passat, ancora el nostre present i genera el nostre futur com a
pedagogs i psicopedagogs” i interpel·la la sala amb la pregunta “si tenim bona
inserció i estem a tot arreu, perquè som invisibles?” segueix dient que “si
volem saber qui és el PEDAGOG/A i PSICOPEDAGOG/A cal anar a les actes del debat
del Parlament de Catalunya on es va aprovar per unanimitat la Llei de Creació
del Col·legi de Pedagogs” emfatitza en què “moltes professions ‘són’ mentre que
la Pedagogia és una professió de gerundi, ‘vaig sent pedagog/a o
psicopedagog/a'perquè la Pedagogia és una professió preventiva”.
Acaba la intervenció esperonant a l’auditori a què: “la Pedagogia sigui motor de canvi social, fem més humana la humanitat, no deixem de ser pedagogs i pedagogues de l’esperança”
Han seguit a la Conferència, 6 taules simultànies referides a diferents realitats professionals, on pedagogs/gues i psicopedagogs/gues en actiu han donat testimoni de la seva tasca:
En l’EIX ESCOLA, la taula “Diversitat, inclusió i orientació”, amb la pedagoga CONXI REIG, la psicopedagoga MÒNICA FERNÀNDEZ i el doctor en pedagogia ÀNGEL CASAJÚS i la taula “Orientació, Currículum i Lideratge”, amb la doctora en pedagogia CATI LECUMBERRI, el doctor en pedagogia JORDI VILADROSA i la pedagoga ELENA LARRABEITI. De les que es destaquen alguna de les conclusions,
- La necessària flexibilitat per a la planificació docent i l’adaptació curricular.
- Entendre l’atenció a la diversitat amb totes les casuístiques que pot tenir l’alumnat, perquè les Altes Capacitats també necessiten atenció especial.
- Que el professional de la Pedagogia i de la Psicopedagogia, ha de ser creatiu i ha de saber treballar amb la incertesa que es dona en el context escolar.
Per la seva part, l’EIX SOCIAL, s’han aplegat la taula “Infància i Adolescència, Salut i Exclusió”, amb la pedagoga i psicopedagoga IRENE CASAS, la psicopedagoga M. HELENA TOLOSA i la doctora en psicopedagoga EMMA CASAS i la taula de “Participació i Comunitat”. Amb els pedagogs ROGER CARO, JOSEP ARMENGOL i JAUME TORROELLA. Que a modus de síntesis han fet referència a,
- Que la recerca és bàsica per compartir el saber i per fer visible al pedagog/a social.
- Que la polivalència de la formació del pedagog/a, és una avantatge generadora de possibilitats.
- Que s’evidencia la necessitat del PEDAGOG/A SOCIAL que contrasta amb la dificultat de reconeixement.
Per últim l’EIX EMPRESA ha tingut la taula “Orientació i Ocupació”, amb les pedagogues: ALICIA LINARES, ELISABET PELFORT i SILVIA VILASALÓ i la taula “Recursos humans i formació”, amb la pedagoga GABRIELA LÓPEZ, la pedagoga i psicopedagoga EVA FONT i el pedagog MARIANO SBERT. De les que es destaquen les següents idees guies,
- La necessària implicació dels estudiants en la pròpia formació per reclamar continguts relacionats amb les organitzacions.
- La formació permanent dels professionals, la iniciativa i la recerca: claus dins les organitzacions.
- Els pedagogs/gues i els psicopedagogs/gues, en
l’empresa, promotors/es de canvi i essència d’innovació.
La segona part de la Jornada arrenca amb la Passarel·la "Pedagogical World Congress 2018": moments de distensió, diversió i molt sentit de l'humor, amb la desfilada de diferents models pedagògics presentats per la Barbie pedagoga i el Ken pedagog.
Li segueix el DIÀLEG D’EXPERTES, que prenent com a base les conclusions de les taules realitzades, volen donar resposta a:
EIX ESCOLA: “On som els pedagogs/gues i psicopedagog/gues en el sistema educatiu?”, a càrrec de M. VICTÒRIA GÓMEZ, doctora en Pedagogia i vicepresidenta del COPEC, intervenció de la que se’n destaca que:
- “La Pedagogia és la ciència de l’educació i el pedagog/a l’arquitecte del fet educatiu.”
- “L’Escola és el calaix de sastre al que se li reclama resposta a totes les demandes educatives de la infància i adolescència.”
- “L’Escola és un sistema on tots els professionals hi volen entrar, alguns cops a costa d’expulsar-ne els que hi són.”
- “El pedagog/a i el psicopedagog/a a l’escola fan docència, avaluació, supervisió, innovació, programació, direcció, orientació...”
- “El Pedagog/a i el Psicopedagog/a pot arribar on vulgui, però s’ho ha de proposar”
EIX SOCIAL: “Com hi som els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues a l’àmbit social?”, a càrrec de CARME PACHON, doctora en Pedagogia i directora adjunta de l'ICE de la UB, què fa èmfasi a què:
- “No tots els professionals serveixen per intervenir en l’àmbit social”
- “El Sistema Social és cada cop més ampli, més complex i abasta a tota la ciutadania”
- “El pedagog/a i el psicopedagog/a han de ser activistes socials per modificar el sistema social i que s’adapti a les necessitats de les persones, i no a l’inrevés.”
- “Cal reafirmar-se en els espais professionals de l’àmbit social i reconquerir-los.”
- “El Col·legi Professional ofereix més seguretat a la professió i als seus espais professionals.”
EIX EMPRESA: “Hi som els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues a l'empresa?”, a càrrec de M. ESTHER GALICIA, pedagoga i presidenta de Asociación PAIDEIA de Pedagogos/as de Andalucía, qui ha posat de relleu que:
- “El pedagog/a i psicopedagog/a no hi és a l’empresa, perquè no tenim cultura d’empresa.”
- “Podem i hem de ser-hi a l’empresa, cal obrir camí poc a poc però amb fermesa.”
- “Un cop entra un pedagog/a a una empresa, obre les portes per a què entrin més pedagogs/pedagogues”
- “Tenim els coneixements només cal saber transferir-los: canviar el context i el subjecte.”
- “L’accés a la informació i a la comunicació avui dia és il·limitada i és una avantatge a l’hora de fer-nos visibles.”
Es conclou el DIÀLEG D’EXPERTES posant en valor al pedagog/a i al psicopedagog/a i destacant la seva vàlua com a professionals en el desenvolupament de les seves funcions pedagògiques en qualsevol dels tres contextos d’actuació professional: “El pedagog/a i el psicopedagog/a és un professional consolidat amb un potent corpus conceptual; és ètic i compromès; amb capacitat de lideratge, d’adaptació i flexibilitat; és motor de canvi i transformador de realitats; té una actitud critica, analítica i reflexiva.”
Posteriorment M. CONCEPCIÓ TORRES, secretària de la Junta de Govern del COPEC, ha donat el tret de sortida a l’inici de les consultes i gestions per a instituir “EL DIA DE LA PEDAGOGIA”, com a dia de la professió del pedagog/a i psicopedagog/a. En aquesta línia en MARTI TEIXIDÓ, president de la Societat Catalana de Pedagogia i de la Comissió de Deontologia del Col·legi de Pedagogs, ha presentat la “DECLARACIÓ SOCIAL DE LA PEDAGOGIA”, signat per la SCP i el COPEC el juny passat, convidant a les universitats per a què s’hi sumin i ampliïn el seu contingut. Fa palesa que es tracta d’una declaració de promoció social de la professió, adreçada a la ciutadania.
La Jornada clou amb
l’entrega del guardons als millors Treballs de Fi de Grau de Pedagogia del curs
2016 – 2017, de les Universitats Catalanes. Lliurament fet per en JORDI RIERA
1r president del COPEC, a:
- EILA PRATS, de la Universitat de Girona
- HÉCTOR SEQUI, de la Universitat Autònoma de Barcelona
- MARTA DÍAZ, de la Universitat Rovira i Virgili
- SÍLVIA APARICIO, de la Universitat de Barcelona
La Comissió
Organitzadora, formada pels representants dels estudis de Pedagogia de la cada
universitat i pel COPEC, destaca l’èxit de la diada i agraeix a totes les
persones que han fet possible la realització de la 1a Jornada de l Pedagogia
UNIVERSITATS – COPEC i el compromís de fer-ne una nova edició.
Més informació: Joan Gamero. Vocal de Comunicació: comunicacio@pedagogs.cat – 609403879
_______________________________________________________________________
CONVOCATÒRIA DE PREMSA 28/02/2018
I JORNADA UNIVERSITATS-COPEC (VI
Jornades del COPEC)
“PROJECCIÓ DE LA PEDAGOGIA EN LA
SOCIETAT DEL SEGLE XXI”
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) juntament amb UB, UAB, UdG i URV organitzen la I Jornada de Pedagogia per abordar l’exercici professional de la pedagogia a partir de tres eixos vertebradors: ESCOLA, SOCIAL EMPRESA, coincidint amb els àmbits on el pedagog/a i psicopedagog/a desenvolupa el seu exercici professional.
- Dia: 01 de març de 2018
- Hora: 09:00 h.
- Lloc: Col·legi Oficial d’Agents Comercials de Catalunya (COACB), Carrer Casp,130. BARCELONA
- Programa de l'acte: https://www.pedagogs.cat/doc/JornadaPedagogia18_Programa_cat.pdf
Es prega confirmació d’ assistència a: comunicacio@pedagogs.cat - 609403879
Una JORNADA adreçada a estudiants, docents i professionals de la pedagogia i la psicopedagogia i a tothom que estigui interessat en la pedagogia, com a motor de canvi social mitjançant l'educació des del seu sentit més ampli.
La finalitat és reflexionar i debatre sobre la pedagogia al Segle XXI compartint pràctiques pedagògiques de referència dins de cada EIX, amb l'objectiu de projectar i posar en valor a la pedagogia i la psicopedagogia en cadascun dels seus contextos professionals, identificar-ne llurs funcions, necessitat social i el grau de reconeixement en els estaments públics i privats.
La JORNADA DE PEDAGOGIA comptarà amb una Conferència Inaugural per emmarcar el tema central, a càrrec de Jordi Riera i Romaní, doctor en pedagogia, catedràtic d'Educació de Blanquerna-URL i 1r President del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.
Tot seguit s’abordaran els eixos de forma temàtica a partir de Taules Simultànies al voltant de REALITATS PEDAGÒGIQUES I PSICOPEDAGÒGIQUES, on els ponents parlaran de la tasca que desenvolupen com a pedag@gs / psicopedag@gs en un entorn professional concret, on es plantejaran idees força al voltant de la pedagogia i la psicopedagogia i la seva projecció en la societat del segle XXI.
La tarda començarà animada amb la passarel·la PEDAGOGICAL CONGRESS WORLD 2018, que donarà pas al DIÀLEG D’EXPERTES en cada eix: EDUCACIÓ-SOCIAL-EMPRESA que, tenint en compte les idees força de les taules temàtiques, debatran sobre el passat, present i futur de la PEDAGOGIA.
Hi seguirà la presentació del procés participatiu per a instituir el DIA DE LA PEDAGOGIA i la DECLARACIÓ SOCIAL PER LA PEDAGOGIA. Clourà la JORNADA la II Edició de lliurament dels GUARDONS als millors TREBALLS DE FI DE GRAU DE PEDAGOGIA del curs 2016-2017, de les universitats catalanes.
És una JORNADA de promoció, visibilització i projecció de la PEDAGOGIA i les seves àrees de coneixement.
Joan Gamero
Vocal de Comunicació
Data de publicació: 1/3/2018