mapa web

ÀREA RESERVADA: identificar-se

segueix-nos 

notícies d'actualitat del COPEC segueix el COPEC a facebook segueix el COPEC a twitter segueix el COPEC a linkedin

agenda

trieu:
< agost 2018 >
dl dm dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

INICI > Grups de Recerca > Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida

"VIU A SAC SENSE TABAC", EL COPEC AMB LA SETMANA SENSE FUM

anterior

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Grups de Recerca > "VIU A SAC SENSE TABAC", EL COPEC AMB LA SETMANA SENSE FUM


La Campanya SETMANA SENSE FUM, que organitza el Programa Atenció Primària Sense Fum a Catalunya, amb la qual el Col·legi de Pedagogs està implicat des de fa uns quants anys conjuntament amb altres col·legis professionals i organitzacions, té l'objectiu de sensibilitzar sobre la importància que té per a la salut el fet de no iniciar-se, de deixar de fumar i poder gaudir d'un ambient lliure de fum. Aquest 2018 amb el lema "Viu a sac sense tabac"!


La Setmana Sense Fum ens porta l'ocasió per considerar com la pedagogia pot incidir en l'educació de la salut en el sentit tant de prevenir les addiccions, com de restablir la capacitat de les persones per a la gestió de les pròpies tendències addictives.



El fet que fumar constitueix una activitat negativa per a la salut és quelcom reconegut en tots els àmbits, partint dels mateixos productors i distribuïdors. Ja en les capses de cigarretes trobem clarament el missatge “fumar mata”.  No sé si heu entrat mai a un estanc. Sovint veus una prestatgeria plena de paquets de tabac amb aquest missatge.

Com s’explica, doncs, que davant tant consens i tanta evidència, una persona adquireixi i consumeixi un producte per exercir un hàbit amb expressa indicació que el conduirà a la mort? Què és el que no ha après una persona fumadora que fuma tot i reconèixer en el seu hàbit una activitat autodestructiva?

Els pedagogs/gues, en l'àmbit de la salut, podem contribuir a cercar fórmules que ajudin a identificar aquests aprenentatges i a facilitar que siguin assolits per les persones. No entraré ara a buscar exemples de línies de treball o enfocaments orientats a aquesta finalitat però sí en afirmar que la pedagogia de la salut ha de cercar maneres perquè aquest aprenentatge emocional i inconscient tingui lloc a fi que les persones no només prenguin consciència de la seva situació sinó que siguin capaços d'actuar en coherència amb aquesta presa de consciència.

“Viure a sac” és una expressió que, entre d'altres, pot indicar “gaudir plenament de la vida”. D'alguna manera hem d'aconseguir que es reconegui racionalment, però també emocionalment, quines de les nostres accions ens ajuden a aquest gaudi i quines, com ara l'hàbit de fumar, van en el seu detriment.

Des de la vostra posició, des del vostre enfocament, encoratgem a tots els/les pedagog@s i psicopedagog@s que incidiu o que voleu incidir en l'àmbit de la salut, a que compartiu les vostres experiències i participeu en aquesta Setmana sense Fums.

Més informació a: 



Carles Cano
Coordinador 
Grup de Recerca de Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida
Col·legi de Pedagogs de Catalunya

Data de publicació: 25/5/2018

comparteix:

 

Col·legi de Pedagogs de Catalunya

contacta - informació general - avís legal - política de privacitat

BARCELONA | Av. Mistral, 20 bis, entl 2. | 08015 Barcelona | Tel.93 217 77 99 | Fax 93 292 95 08 | HORARI

TARRAGONA | Rambla Nova, 12, 1. 2. | 43004 Tarragona | HORARI

GIRONA | C/ Ibèria, 4 | 17005 Girona | HORARI

LLEIDA | Rambla de Ferran, 32 | 25007 Lleida | HORARI