Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com EDITH GARCÍA MILLAN ´EDUCACIÓ DIGITAL AMB MIRADA PEDAGÒGICA´ A PARLEM DE PEDAGOGIA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

EDITH GARCÍA MILLAN "EDUCACIÓ DIGITAL AMB MIRADA PEDAGÒGICA" A PARLEM DE PEDAGOGIA

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > EDITH GARCÍA MILLAN "EDUCACIÓ DIGITAL AMB MIRADA PEDAGÒGICA" A PARLEM DE PEDAGOGIA


Edith García Millán (*)
Col·legiada número: 2591
Castellbell i el Vilar, 26 de maig de 2025

 

La tecnologia transforma la manera com vivim, sentim, aprenem i ensenyem. L’educació en clau digital planteja reptes i oportunitats que requereixen mirades pedagògiques per donar sentit crític, creatiu i inclusiu als aprenentatges.

La tecnologia transforma la manera com aprenem i ensenyem. Les pantalles, les plataformes digitals, les aplicacions educatives o la intel·ligència artificial han entrat de ple en l’entorn educatiu. No es tracta només d’incorporar eines digitals, sinó de reflexionar sobre com aquestes eines redefineixen les pràctiques pedagògiques, les relacions i els processos d’aprenentatge. Les tecnologies s’han transformat des de simples eines de suport a la docència a convertir-se en recursos indispensables per al funcionament dels centres educatius i l’adquisició de competències digitals per part d’alumnat i docents. 

El currículum de l’educació bàsica a Catalunya inclou les competències clau que són l’adaptació de les establertes a la Recomanació del Consell de la Unió Europea de 22 de maig de 2018, relativa a les competències clau per a l’aprenentatge permanent. D’aquestes, les competències digitals formen part de les competències transversals que es treballen des de totes les àrees, matèries, àmbits i projectes. 

Utilitzada amb sentit, la tecnologia pot enriquir l’aprenentatge oferint noves formes d’expressió, comunicació i creació, pot afavorir la personalització dels itineraris educatius i pot ser un recurs molt útil per a l’alumnat amb necessitats diverses. Les metodologies actives, com el treball per projectes o l’aprenentatge basat en reptes, es poden veure potenciades per entorns digitals que fomentin la col·laboració, la curiositat i la resolució de problemes contextualitzats. Però, tot i que l’educació digital obre moltes oportunitats, també planteja reptes importants. Entre ells, la bretxa digital continua sent una realitat per a molts infants i joves, no només per manca d’accés a dispositius o connectivitat, sinó també per diferències en l’acompanyament educatiu per al desenvolupament de les competències digitals. Això fa evident la necessitat de garantir una educació equitativa i inclusiva, tenint en compte el seu context social i familiar. 

El  Pla d’Educació Digital de Catalunya (PDEC), estratègia amb tres eixos principals d’actuació per dotar de competències digitals a alumnes, docents i centres, atribueix a l’alumnat un “paper clau en la transferència de coneixements digitals a la societat, ja que sovint són els alfabetitzadors digitals de les seves famílies”. 

Cal afrontar reptes com la sobreexposició a pantalles, la gestió del temps digital, l’accés a continguts inadequats o la dificultat per desenvolupar una mirada crítica davant la informació. En aquest context, la funció educativa no pot ser només instrumental, sinó que cal acompanyar i orientar els processos d’aprenentatge digital amb criteris pedagògics. 

És aquí on els pedagogs i pedagogues esdevenen imprescindibles. El rol dels professionals de l’educació no és simplement aplicar tecnologies, sinó donar sentit a com i per què s’utilitzen. Cal pensar l’educació digital no com un objectiu en si mateix, sinó com una eina al servei d’un aprenentatge amb valor humà, crític i creatiu. Les aportacions de la pedagogia permeten posar l’accent en el desenvolupament integral de la persona, en l’autonomia, en la capacitat de pensar, crear, relacionar-se i construir significats propis, posant èmfasi en l’ús saludable i ètic de les eines digitals a la societat. Això implica formar ciutadans digitals capaços de fer un ús responsable, segur i ètic de la tecnologia que podrà identificar riscos i adoptar mesures en el seu ús per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient i conscients de la importància i necessitat de fer un ús crític, legal, saludable i sostenible d’aquestes tecnologies. 

Participar, col·laborar i interactuar mitjançant eines o plataformes virtuals per comunicar-se, treballar col·laborativament i compartir continguts, dades i informació, gestionant de manera responsable les pròpies accions, presència i visibilitat a la xarxa i exercint una ciutadania digital activa, cívica i reflexiva, necessita l’acompanyament dels professionals de la pedagogia en l’educació digital. 

Per avançar cap a una educació digital transformadora, cal una aposta clara per l’acompanyament als equips educatius, per la implicació de les famílies i per la generació de materials i recursos amb intencionalitat pedagògica. Però sobretot, cal temps i espais per pensar l’educació més enllà de la innovació tecnològica o la gestió tècnica dels equipaments, i posar l’èmfasi en els valors, les relacions i el sentit de l’aprenentatge. 

En aquest sentit, la mirada pedagògica que poden aportar les figures clau en l’educació digital dels centres educatius com son els pedagogs i les pedagogues, ha de ser presa en consideració per dotar de sentit a les estratègies d’educació digital.  Pensar i planificar el què i el per a què de les accions educatives ha de fonamentar les decisions pedagògiques i estructurar la bastida que afavorirà l’èxit en el desenvolupament de les competències digitals en entorns educatius. 

La tecnologia pot ser una gran aliada, però només si va acompanyada d’una mirada pedagògica que posi l’educació al centre.

___________________________________

(*) Edith García Millán, pedagoga i mestra, col·legiada 2591
Bibliografia
- European Commission, Joint Research Centre. (n.d.). Digital Competence Framework for Citizens (DigComp).  [En línia]. Recuperat el 17 d’abril de 2025, de from https://joint-research-centre.ec.europa.eu/projects-and-activities/education-and-training/digital-transformation-education/digital-competence-framework-citizens-digcomp_en
- Generalitat de Catalunya. (2022). Competència digital (CD): Educació bàsica. Competències transversals. Departament d’Educació. [En línia]. Recuperat l’11 de maig de 2025, de https://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/Competencies_CD.pdf
- Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital. (2020). Pla d’educació digital de Catalunya 2020-2023: Un pla per aprendre en un món digital [En línia]. Recuperat l’11 de maig de 2025, de https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/pla-educacio-digital/pla-educacio-digital-catalunya/pla-educacio-digital.pdf

Data de publicació: 26/5/2025