Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com COMUNICAT: QUI HA DE SER EL COORDINADOR/A DE COEDUCACIÓ, CONVIVÈNCIA I BENESTAR? | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > La veu del COPEC

COMUNICAT: QUI HA DE SER EL COORDINADOR/A DE COEDUCACIÓ, CONVIVÈNCIA I BENESTAR?

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > COMUNICAT: QUI HA DE SER EL COORDINADOR/A DE COEDUCACIÓ, CONVIVÈNCIA I BENESTAR?

El passat dia 2 de maig, Dia Internacional Contra l’Assetjament Escolar, el Departament d’Educació va presentar cinc mesures per a liderar “un canvi de paradigma en la lluita contra l’assetjament escolar”. Entre aquestes cinc mesures concretes destaca la implantació a partir del proper curs de la figura del coordinador de coeducació, convivència i benestar en totes les escoles i instituts de Catalunya. 

Sorprenentment aqueta nova figura serà exercida per un mestre del centre i no per un professional de la Pedagogia. El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya celebra l’existència d’aquesta nova figura però es pregunta ¿on són els pedagogs i pedagogues? professionals preparats per a l’acompanyament i guiatge de les persones al llarg del seu cicle vital, com demostren els plans d’estudi(*) i les competències que desenvolupen al llarg de la seva formació. 

El COPEC, considera que la creació de figures noves amb perfils professionals propis de la Pedagogia o la Psicopedagogia pot fomentar l’intrusisme en la professió. És una llarga i constant  reivindicació del COPEC el fet que el pedagog/a o psicopedagog/a hauria de formar part de la plantilla de centre des d’Infantil fins a Secundària i Batxillerat fent un doble paper, per un costat d’intervenció primerenca en els processos de detecció de desajustaments i desordres emocionals i un segon paper, també propi de la professió, d’acompanyament i assessorament a d’altres agents per a donar la millor resposta a l’alumnat... No sé si és sabut que els pedagogs/gues també sabem d’aquestes coses i no només de dificultats d’aprenentatge i mesures d’atenció a la diversitat. 

El Departament d’Orientació, on està el pedagog/a i psicopedagog/a, hauria d’estar ubicat en qualsevol centre d’educació reglada i hauria de ser qui s’encarregui de la detecció, intervenció, derivació i moltes altres tasques relacionades amb les dificultats socioeducatives de l’alumnat. 

Hi ha una constant pregunta ¿per què havent professionals preparats per a fer una feina de rigor hem de crear noves figures a las quals hem de preparar en un curs de formació de dos mesos? Els mestres i tutors no tenen ja prou feina com per encomanar-ne una de nova per a la qual no han estat formats? 

Una nova mesura que apunta el Conseller és tenir protocols més àgils. Però, s’ha preguntat el Conseller d’Educació si els equips directius els activen o bé prefereixen mirar cap a un altre costat? Massa ocupats gestionant “aplicatius”? 

Podríem preguntar a les CCAA de Madrid i Extremadura com els hi ha anat l’experiència "del coordinador de benestar", o simplement copiem sense avaluar i saber resultats? 

Quina pena!! Catalunya sempre havia esta capdavantera en Educació i ara ens dediquem a “copiar” i seguir el ritme d’altres sense saber si funciona o no. 

Mentre podem anar xiulant i esperant temps millors. 

 

M. Victòria Gómez Serés (**)
Doctora en Pedagogia
Presidenta
Collegi Oficial de Pedagogia de Catalunya
Lleida, 9 de maig de 2023



(*) INFORME SOBRE LES COMPETÈNCIES DEL GRAU DE PEDAGOGIA  https://www.pedagogs.cat/doc/Consellsocial_InformeCompetenciesGrauPedagogia_13-12-2017.pdf
(**) M. VICTÒRIA GÓMEZ SERÉS,  breu CV https://www.pedagogs.cat/reg.asp?=s&id=2012&i=ca  
TUITER: @viquigomezseres - LINKEDIN: http://es.linkedin.com/in/viquigomezseres

 

Data de publicació: 9/5/2023