Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com PAU RODRIGO ´COM AJUDEM ELS PEDAGOGS/GUES A PREVENIR L’ASSETJAMENT?´ A PARLEM DE PEDAGOGIA | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

PAU RODRIGO "COM AJUDEM ELS PEDAGOGS/GUES A PREVENIR L’ASSETJAMENT?" A PARLEM DE PEDAGOGIA

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > PAU RODRIGO "COM AJUDEM ELS PEDAGOGS/GUES A PREVENIR L’ASSETJAMENT?" A PARLEM DE PEDAGOGIA
Pau Rodrigo Miralles (1)
Col·legiat núm. 2494
Salou, 2 de maig de 2025 

 

 La UNESCO va reconèixer el Dia internacional contra l’assetjament escolar el 2 de maig de l’any 2013 amb l’objectiu de conscienciar a tota la població. No estem fent prou per prevenir, detectar i aturar l’assetjament escolar: molts infants i adolescents al món en pateixen cada dia. És un problema que ens ateny a tota la societat i que s’ha agreujat a causa del ciberassetjament i que provoca patiment, ansietat i depressió.

La Societat cada cop està més preocupada per l’assetjament ens entorns educatius, i es posen en marxa mesures d’actuació per garantir una bona convivència i prevenir situacions de violència, discriminació o assetjament, però no són suficients, perquè la majoria dels professionals de l’àmbit educatiu, sigui formal o no formal, molts cops es veuen desbordats: els manca temps, més formació sobre el tema i, sobretot, més recursos.

És per això, que és de cabdal importància comptar amb professionals de la pedagogia o psicopedagogia en entorns educatius, per l’abordatge integral de la prevenció i actuació en casos d’assetjament, discriminació o violències.

Avui 2 de maig Dia Internacional contra l’assetjament escolar, voldria destacar les accions que fem els professionals de la pedagogia, o que podríem fer, per a prevenir, detectar i erradicar el patiment que provoquen als infants i adolescents, aquesta xacra social: 

  • Disseny i implementació d’activitats per fomentar la convivència, la inclusió, l’ empatia i el benestar emocional. 
  • Creació d’eines d’observació, detecció i diagnòstic per actuar de manera precoç. 
  • Formació i assessorament als professionals de l’educació.
  • Orientació a famílies per detectar senyals d’alarma i saber si el seu fill/a podria ser qui pateix o qui infringeix l’assetjament i com procedir. 
  • Col·laboració per a què plans i protocols -existents o nous-, siguin potents i enfocats principalment a la prevenció. 
  • Organització d’activitats de sensibilització i divulgació, per contribuir a una societat més tolerant, justa i inclusiva.
Acabo destacant, en el Dia Internacional contra l’assetjament Escolar, la importància de la prevenció. No n’hi ha prou amb la detecció i actuació. I per a fer accions de prevenció cal pressupost i professionals específics, com els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues.

És responsabilitat de totes i tots garantir que els entorns educatius, siguin espais segurs per als nostres infants i adolescents, lliures d’assetjament, discriminacions i/o violències.

 



(1) Pau Rodrigo Miralles, Pedagog i Integrador Social.
Vocal de Tarragona del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya.    
Breu CV:  https://pedagogs.cat/reg.asp?id=6432&i=ca
Instagram: @paurodrigomiralles

Data de publicació: 2/5/2025