INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio
"LA IMPORTÀNCIA DE LA FIGURA DE L’ORIENTADOR ALS CENTRES EDUCATIUS" - ONDA CERO, ALICIA PRATS
ONDA CERO "La Ciutat" - 09/05/2025
"LA IMPORTÀNCIA DE LA FIGURA DE L’ORIENTADOR ALS CENTRES EDUCATIUS"
Alícia Prats, psicopedagoga i orientadora educativa, membre de la Xarxa d’Expertes del COPEC
"Nosaltres som professionals en orientació educativa. La nostra formació prèvia parteix de la pedagogia i psicopedagogia i entre les tasques que realitzem, tenim un gran volum d’hores destinades a l’atenció directa a l’alumnat per fer aquest procés d’assessorament, guiatge, suport individualitzat amb tot el que té a veure amb qüestions acadèmiques però també a nivell emocional, social, familiar, etc."
"Per una altra banda, com experts en l’àmbit educatiu, ens ocupem també d’un gran bloc d’assessorament i guiatge d’equips docents i equips directius i també aquest procés d’acompanyament a les famílies."
"El procés de presa de decisions per part de l’alumnat, és un procés molt carregat de dubtes, de neguit, de pors, d’una sensació d’estar perduts, condicionat, d’una banda, segons la meva experiència, els trets de personalitat de l’alumne, condicionants i expectatives de la família, el suport que tingui en aquesta pressa de decisions, el grau de maduresa, la motivació, l’interès, l’autoestima... El no deixar-se arrossegar en aquestes etapes tan vulnerables per la pressió dels iguals (per exemple fer batxillerat encara que això no encaixi en mi)."
"Ens deixem emportar pel rendiment acadèmic, per les notes mitjanes de l’ESO, per la pressió de la família... Aquest procés d’acompanyament que fem nosaltres com orientadors educatius, no és un procés que hagi de ser iniciat a 4t d’ESO, sinó que aquesta presa de decisions, nosaltres, l’hem de tenir en compte des d’altres etapes prèvies de la secundària o altres estudis postobligatoris. Nosaltres pensem que l’orientació educativa és un procés que ha de desenvolupar-se al llarg de tota la vida i, segons la meva experiència, nosaltres ja podem començar a treballar aspectes d’orientació personal d’autoconeixement en etapes de primària i primers anys de secundària i tot el que té a veure amb la tria d’optatives, que no deix de ser una tria acadèmica. Per tant, l’orientació educativa és un error plantejar-la a tercer o quart d’ESO i podem començar a treballar en etapes més primerenques."
"Per una banda, quan nosaltres fem front a aquesta important presa de decisions tenim en compte tres grans blocs; l’orientació personal, l’orientació acadèmica i l’orientació professional. Pel que fa a l’orientació personal, el que hem d’assegurar a aquest estudiant és que pot reflexionar sobre què vol fer i facilitar-li el procés de descoberta de si mateix i d’aspectes importants que pot ser, fins ara, no s’han plantejat, com què m’agrada, com soc, quines habilitats tinc, quines competències, fortaleses, debilitats, valors... Un cop m’he conegut, puc començar a pensar què puc estudiar que lligui amb com soc. El nostre sistema educatiu té un ampli ventall de propostes i possibilitats i, per una altra banda, acompanyem en aquest procés de tria d’itinerari acadèmic i ho anem vinculant amb el futur marcat laboral i en paral·lel explorem també professions relacionades amb aquells estudis que estic veient que m’estan encantant. Per tant, què hauria de tenir en compte? L’autoconeixement i una presa de decisions la més ajustada possible als seus trets de personalitat, en allò que ha anat descobrint que li pot ser d’interès. Es pot equivocar en aquesta tria? Evidentment. Pot ser una tria no 100% fiable. El nostre sistema educatiu permet moltes vies d’accés per diferents estudis."
"Nosaltres el que fem en el nostre centre és explorar molt fins a arribar realment a una tria i aquesta tria final es fa justament en el procés de preinscripció, que és quan han de posar ordre a aquestes valoracions de manera intuïtiva i reflexionada amb el suport de tutors/es i orientadors/es."
"Avui en dia el ventall de possibilitats és molt ampli. Desmotivar-se, veure que els estudis no compleixen expectatives, adonar-te que no t’està agradant aquella tria que has fet... S’ha d’aconseguir gestionar la frustració, però l’autoestima ha d’estar amunt, ens hem de tornar a enfortir. Nosaltres incitem a visitar el portal de tria educativa que s’actualitza constantment i sempre tenim a l’abast alguna opció d’ensenyament reglat o no reglat mentre no torna a posar-se en marxa el mecanisme de preinscripció i puc tornar a optar algun itinerari."
Data de publicació: 12/5/2025





