Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com CELEBREM EL DIA DE LA PEDAGOGIA AMB EL DEBAT ´ORIENTACIÓ & ACCIÓ TUTORIAL´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Presidència > Institucional

CELEBREM EL DIA DE LA PEDAGOGIA AMB EL DEBAT "ORIENTACIÓ & ACCIÓ TUTORIAL"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > CELEBREM EL DIA DE LA PEDAGOGIA AMB EL DEBAT "ORIENTACIÓ & ACCIÓ TUTORIAL"

Avui 13 de maig,  DIA DE LA PEDAGOGIA, més de 40 pedagogs/gues i psicopedagogs/gues hem participat al webinar "ORIENTACIÓ EDUCATIVA versus ACCIÓ TUTORIAL", que ha tingut com a objectiu abordar el rol i les funcions del Orientador/a Educatiu/va i la del Tutor/a en el marc del Sistema Educatiu.

Acte inaugurat per la presidenta del COPEC, M. Victòria Gómez, que ha destacat que "Avui Dia de la Pedagogia, és un dia per visibilitzar als pedag@gs i psicopedag@gs al costat dels Col·legis Professionals de Pedagogia i Psicopedagogia de València, COPYPCV, Illes Balears, COPPIB, Tenerife, COPTF, Las Palmas, COPROP. Treballant plegats, a través del Consejo, CGCOPYP, òrgan estatal del que formem part, i que avui es compleixen 10 anys de la seva creació."

El vicepresident, Antoni Navio, conductor de l’acte, ha presentat als ponents, tot contextualitzant el debat: "Primer de tot cal conceptualitzar el perfil i les funcions de l’Orientació Educativa i de l’Acció Tutorial des de una vessat acadèmica, per després aterrar-ho a la pràctica. Per tant és imprescindible saber QUI (perfil) i QUÈ (funcions), i per a fer-ho comptarem amb l’abordatge acadèmic de la ma de la Dra. Patrícia Olmos professora de la UAB i l’abordatge pràctic de la mà de la Sra. Maria Gurí, pedagoga i orientadora i del Sr. Carles Sánchez, pedagog, mestre i tutor.

Patricia Olmos, des de la vessant acadèmica, conceptualitza el debat afirmant que "L’Orientació és promotora del canvi, l’Acció Tutorial aterra l’acció de l’orientació", de la seva intervenció destaquem:

  • "Hi ha 3 conceptes claus que defineixen l’orientació: Procés al llarg de la vida, Acompanyament, Prevenció."
  • "Qui porta a terme l’Orientació? els agents educatius promotors del canvi, pedagogs/gues i psicopedagogs/gues."
  • "Els Orientadors/res acompanyen als Tutors/res, als Equips Directius, al Context..."
  • "L’acció tutorial, neix de l’orientació, és una tasca complex i és qui porta les accions a la pràctica"
  • "L’Orientació i l’Acció tutorial no son sinònimes, son complementàries entre si".

Maria Guri, des de la part pràctica de l’orientació, comença comentant que: "L’Orientador/a per donar bona resposta ha de tenir una bona coordinació amb el tutor/a", de la seva ponència destaquem:

  • "L’Orientació no pot estar deslligada de la part emocional i/o social de l’alumne/a".
  • "Els Orientadors/res han establir un vincle amb l’alumnat, per generar confiança entre l’alumne/a i l’orientador/a".
  • "L’Orientador/a també ha d’acompanyar a les famílies en els dubtes que puguin plantejar".
  • "El suport de l’orientador/a a l’equip docent és bàsic per ajudar a resoldre conflictes amb l’alumnat".

Carles Sánchez, per la seva part aborda la pràctica de l’acció tutorial: "El tutor/a ha de tenir una actitud positiva i ha de saber escoltar sense jutjar", de la seva aportació destaquem:

  • "El tutor/a ha de ser una persona creativa, crítica i empàtica".
  • "Mai ha de jutjar, ni a la familia ni a l’alumnat, ha de saber escoltar".
  • "Una bona acció tutorial precisa de coordinació entre el tutor/a, l’orientador/a i les famílies".
  • "Per a ser tutor/a cal unes competències específiques i seguir formant-se".
El debat segueix amb la participació dels assistents i conclou amb la intervenció de la presidenta, M. Victòria Gómez: 
"l’objectiu fonamental de l’Orientació Educativa és prevenció i acompanyament al llarg de tot el procés educatiu, per això la importància de l’Orientador/a en les etapes Infantil i Primària per prevenir i anticipar desajustos en el procés educatiu de l’alumnat"


DIA DE LA PEDAGOGIA: ORIENTACIÓ EDUCATIVA I ACCIÓ TUTORIAL

Taula Col·loqui sobre l’Orientació i la Tutoria

Que té com a objectiu debatre sobre el rol del tutor/a i de l’orientador/a, dos perfils professionals que tenen un paper fonamental en l’acompanyament de l’alumnat, es presenta aquest col·loqui per a definir llurs responsabilitats i funcions.

Adreçat a pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, docents i professionals de l’educació en general.


Inaugura i Cloenda: M. Victòria Gómez Serés, presidenta del COPEC

Ponents:

  • Patricia Olmos, doctora en pedagogia, professora Facultat Ciències de l’Educació de la UAB
  • Carles Sanchez, llicenciat en pedagogia, mestre d’educació primària, membre comissió Pedagogia i Escola del COPEC
  • Maria Guri, llicenciada en pedagogia, Orientadora IES, experta del COPEC

Condueix: Antoni Navio, vicepresident del COPEC


Lloc: Plataforma Zoom, Plataforma Zoom

Data/es: 13/05/2025 - 18h

Activitat: Oberta

Data de publicació: 13/5/2025