Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com COPEC RECLAMA EL SEU ESPAI PER LA REFORMA DE LA DGAIA I APORTA PROPOSTES | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia Social

COPEC RECLAMA EL SEU ESPAI PER LA REFORMA DE LA DGAIA I APORTA PROPOSTES

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > COPEC RECLAMA EL SEU ESPAI PER LA REFORMA DE LA DGAIA I APORTA PROPOSTES
ANÀLISI ENTORN A L’ESTAT DE LA QÜESTIÓ DE LA DGAIA
I LA NECESSITAT DE LA SEVA RENOVACIÓ INTEGRAL 

Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, es vol aportar el següent escrit, arran de la reunió convocada per la Consellera Hble. Mònica Martínez Bravo, aquest dilluns dia 19 de maig, amb les entitats del tercer sector i tres dels quatre col·legis professionals que intervenim en el marc social del sistema de protecció, pels greus fets de la nena de 12 anys tutelada, víctima d’una xarxa de prostitució. 

Perdem la mirada i l’escolta activa de l’infant quan patim la manca de recursos humans especialitzats. I, com a conseqüència, manca de temps que estructuri una atenció de qualitat i una manca de treball que es basi en la integralitat. La manca d’avaluació i la revisió dels conceptes com el benestar de la infància, aporta unificació suficient de criteris. D’altra, no s’hauria de justificar la manca de recursos especialitzats, perquè suposa deixar d’atendre les necessitats educatives, cognitives, emocionals i de socialització dels infants tutelats. 

Des del Col·legi Oficial de la Pedagogia de Catalunya -COPEC-, en participació en les reunions de les diferents taules d’infància que ha promogut el Departament i en les reunions amb les responsables del Departament de Drets Socials i Inclusió i en la darrera reunió amb Secretaria d’Afers Socials el passat abril i d’altres administracions, sempre s’ha traslladat la necessitat d’una renovació bàsica del sistema. D’una banda, millorar l’atenció a la infància i la seva família i, d’altra, fer una profunda transformació del sistema de protecció, sense aquesta la primera opció no seria possible. 

Amb ànim d’aportar valoracions detectades en el sistema de protecció, des de la Pedagogia Social, amb l’objectiu de millorar la pràctica del sistema de protecció, a continuació hi ha un seguit de propostes. La implementació d’aquestes propostes dependrà de l’esforç que pugui fer el Departament de Drets Socials i Inclusió en la voluntat real de transformar la DGAIA. 

1- En la comesa de l’escolta real a l’infant, adolescent i família (incloent les tres generacions per co-construir nous aprenentatges i dinàmiques relacionals), el sistema de protecció necessita ser reforçat amb les quatre disciplines socials: la pedagogia, la psicologia, l’educació social i el treball social.

 Proposta: la pedagogia fa ús de metodologies pedagògiques en la planificació/avaluació dels processos d’intervenció socioeducatiu en els infants i famílies.

Incloure el perfil professional de la pedagogia en tots els SIFEs i ICIFs que pugui complementar la intervenció dels professionals de l’àmbit social. 

Proposta: homogeneïtzar metodologies com les del grup d’investigació GRISIJ de la Universitat de Barcelona en l’ús de programes com la parentalitat positiva, el treball grupal, la intervenció específica en adolescents (tenint en compte que aquesta etapa vital cada cop s’avança més en l’edat cronològica). 

Aquesta pràctica de qualitat millora les atencions en els nuclis de convivència familiars i en els centres de protecció.

  • El treball interdisciplinari de les quatre disciplines permet el treball transformador i la millor coordinació multidisciplinària.
  • El sistema en sí, també necessita millorar les relacions institucionals DGAIA-ICAA quan es tracta de menors desemparats, per garantir les mesures protectores que marca i prioritza la LDOIA, que no sempre es poden complir com els acolliments en família aliena en edats primerenques, etc.
  • Necessitat de suficient cobertura de diversitat de centres (CRAEs, CREIs, Centres terapèutics, Centres d’Acollida, Cases d’Infants), amb una atenció de ràtio petit, i amb professionals de les quatre disciplines en suficient nombre.
2- Els diferents PROTOCOLS haurien de ser homologats i unificats en tots els serveis i centres per evitar que depengui únicament de l’organització de cada entitat, administració o servei.

Proposta: cal revisar sistemàticament el funcionament i coneixement per part de tots els professionals.

  • A través de la millora de la formació dels professionals en l’activació de protocols.
  • Evitant indefensions dels professionals davant esdeveniments d’agressivitat que puguin succeir.
  • Garantint el compliment de convocatòries o citacions dels serveis especialitzats quan, a diferència de sanitaris o mestres, no son considerats personal d’autoritat segons la LOPIVI. Més implicació del Jutjat/Fiscalia de menors per intervenir vers la col·laboració de les famílies.
3- Remarcar la importància d’invertir a la pràctica en PREVENCIÓ abans i durant el desemparament. 

3.1. Detecció primerenca del risc

Proposta: reforçar els Serveis Socials Bàsics -SSB- amb les quatre disciplines complint l’article 115 de la Cartera de Serveis Socials. (com es va demanar a la reunió amb el Departament Drets Socials i Inclusió el dia 1 d’abril del 2025):

  • Incorporar als pedagogs/gues en la implementació de programes preventius individuals, de nuclis de convivència, grupals i comunitaris. Posant èmfasi en el treball d’estils i competències parentals i en les conseqüències o resiliència dels menors d’edat.
  • Intervenció en el risc lleu, moderat i/o greu des de la prevenció per intentar evitar la derivació als equips especialitzats EAIA, en molts casos, reforçant la intervenció primerenca des dels Serveis Socials Bàsics, per les quatre disciplines. (Sovint les derivacions de situacions greus solen ser situacions cronificades i que sovint es disposa de poc marge d’actuació en la protecció un cop es deriva el cas a l’EAIA).
3.2.         Prevenció durant el desemparament.

Propostes: prioritzar la intervenció per a la capacitació dels pares/tutors fent una intervenció interdisciplinària des de l’EAIA, en coordinació amb altres serveis SIFE, CRAE, C.I., escoles/IES, EAPS, SSB,...

  • Dins dels CRAEs, entre d’altres tipologies de centres (CREI, Terapèutic, Maternal, ...) cal revisar la incorporació del pedagog/a per treballar la planificació i avaluació de processos d’intervenció de cada infants, però també de la seva família, dins el centre. (Document Compendi I i II, entregat a la reunió del 1/4/2025) (*).
Proposta: programes d’intervenció amb famílies des del centre de forma individual, conjuntament amb l’infant, i grupal amb altres pares. Amb el pedagog/a dins els Centres de protecció es garantiria el treball intens sobre modelatge i pautes educatives.

  • Acompanyar per l’èxit educatiu dels infants i adolescents del sistema de protecció. Hi ha estudis de l’àmbit que conclouen que una escolarització exitosa promou processos personals de superació dels factors de vulnerabilitat social.
  • Coordinació amb els EAIA qui realitzaria el seguiment dels Plans de Millora i la coordinació estreta amb el treball intern i extern al centre. 
4- En relació als aspectes necessaris a millorar a la DGAIA, 

Propostes

  • Cobrir els Recursos residencials insuficients per problemes conductuals, drogodependències... i pisos de transició a la vida adulta que garanteixin més intervenció, suport i supervisió, a més de treballar l’autonomia.
  • Corregir la insuficiència de priorització de la infància entre els serveis judicials, els cossos de seguretat i la DGAIA.
  • Esmenar la manca de recursos d’acolliment en famílies alienes per a nadons i primera infància. Cal més sensibilització i campanyes potents per comptar amb famílies d’acollida i posteriorment fer un seguiment regular que garanteixi la formació continuada.
  • Unificar criteris i intervencions entre els EAIA, les EFIs, entre els diferents Centres... 
  • Complir l’equitat de les quatre disciplines en els serveis d’atenció a la Infància i llurs famílies, tal i com ha de marcar el contracte programa. Reflexionar sobre les ràtios adients per garantir l’atenció de qualitat en cadascun dels casos.

Esperem que les aportacions, fruit de la valoració de la Comissió de Pedagogia Social del COPEC, es tinguin en compte en la transformació de la DGAIA.  

Esperem, també, que el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya sigui convocat i incorporat a les reunions del Departament de Drets Socials i Inclusió (tal i com demanem en la carta del 21/5/25) atès que la pedagogia forma part dels EAIAs, dels Centres d’Acollida, les Cases d’Infants, els SIFE de Barcelona, SIS i SOAF, etc. 

El COPEC, al llarg dels diferents equips del Departament de Drets Socials i Inclusió, sempre ha estat convocat i ha participat en les reunions, comissions i taules de treball, juntament amb la resta de col·legis professionals del camp social. No entenem el perquè en aquesta ocasió no ha sigut així i més havent-nos reunit amb la Secretària d’Afers Socials i Família, per delegació per la Consellera, l’1 d’abril de 2025. 

CAP MILLORA ES PODRÀ IMPLEMENTAR SI NO S’INVERTEIX I GARANTEIX QUE ESTIGUIN ELS 4 PROFESSIONALS DEL CAMP SOCIAL -PEDAGOGIA, TREBALL SOCIAL, PSICOLOGIA I EDUCACIÓ SOCIAL- EN SUFICIENT NOMBRE 

  

Pilar Morral Garcia (**)
Vocal de Pedagogia Social
Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
Barcelona, 22 de maig de 2025 


(*) I COMPENDI: 14 PERFILS DEL PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL https://pedagogs.cat/doc/Compendi14PerfilCartera_30-03-2019_A4complet.pdf
II COMPENDI: PEDAGOG/A I PSICOPEDAGOG/A EN EL MARC SOCIAL  https://pedagogs.cat/doc/IICompendi_Pedagogia-SSB_22-10-22.pdf
(**) Document elaborat per Pilar Morral Garcia, amb la col·laboració dels membres de la Comissió de Pedagogia i Escola: Maria Teresa Vila i Patrícia Rodríguez.

Data de publicació: 23/5/2025