INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
"PEDAGOGIA SOCIAL: IMPORTEN ELS PROCESSOS TANT O MÉS QUE LA FINALITAT", SOCIAL.CAT - M. L.G
"PEDAGOGIA SOCIAL: IMPORTEN ELS PROCESSOS TANT O MÉS QUE LA FINALITAT"
Marta Lamote de Grignon, vocal del COPEC a Terres de l’Ebre.
Quan fem front a un problema ens hem de fer un seguit de preguntes per intentar arribar al com, com s’ha arribat al problema en si. Què l’ha provocat? Quines han estat les causes? I més enllà, què l’alimenta o fa que vagi creixent? Des de la pedagogia qüestionem i tenim la tendència a voler arribar a l’origen, com si allí trobéssim la solució, la resposta.
En l’actualitat social en la qual vivim, canviant, transformant i adaptant contínuament noves parcel·les d’intervenció, aquesta qüestió ens porta a tenir molt present l’origen i, per tant, visualitzar el procés. No podem solucionar un problema des del problema, no podem actuar sobre una situació crítica sense haver sortit abans dels límits d’aquella situació crítica. Els nostres àmbits d’actuació impliquen persones, cadascuna d’elles amb uns processos vitals característics i que formen part d’un contínuum d’experiències, entorns, productes, opcions, eleccions, que han conformat les seves personalitats, les seves vides i, per tant, provoquen un impacte en ells mateixos i en la societat.
En l’àmbit de la pedagogia social actualment treballem per defensar els drets de les persones amb les quals interactuem i és important conèixer si aquestes persones tenen les habilitats i capacitats perquè puguin assolir l’objectiu en si. En l’àmbit de la discapacitat parlem de suports. Hem d’oferir els suports que cada persona necessitarà per tal de fer valer els seus drets, per exemple. Però que comporta prendre una decisió? Centrem primer el procés en la necessitat d’una bona gestió emocional, ser conscients de com les emocions afecten aquest procés. La por o la impulsivitat poden dominar una elecció, i per tant, provocar un resultat o un altre. A vegades ens trobem a persones que poques vegades han pogut triar, que sempre han fet el que una tercera persona ha cregut que és millor per ell o ella, sense tenir en compte les seves necessitats.
LLEGEIX L’ARTICLE COMPLET A SOCIAL.CAT
Data de publicació: 3/7/2025





