Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com RELATORIA II JORNADA COPEC UNIVERSITATS ´LA PEDAGOGIA QUE INCOMODA I TRANSFORMA´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Activitats i formació > Jornades

RELATORIA II JORNADA COPEC UNIVERSITATS "LA PEDAGOGIA QUE INCOMODA I TRANSFORMA"

II JORNADA COPEC UNIVERSITATS

“La Pedagogia que incomoda i transforma: Educar per transformar, no per conformar”

Campus Bellaterra de la UAB, 20 de novembre de 2025

RELATORIA, a càrrec del Dr. Antoni Navio Gámez, vicepresident del COPEC 

Inauguració de la Jornada

 En la presentació de la Jornada s’ha posat de manifest la pertinença del lema escollit. En aquest sentit, la Degana de la Facultat de Ciències de l’Educació, Dra. Bertran, ens anima a trobar les formes o maneres d’incomodar per transformar. 

Per la seva banda, la Presidenta del COPEC , Dra. Gómez, ha destacat la versatilitat de la Pedagogia des de la seva vessant professional. Aquesta versatilitat és el motor per fer de la Pedagogia l’activitat professional que incomoda per transformar. Per poder fer això cal donar valor al compromís professional. 

Conferència Inaugural: Daniel Gabarro Una necessitat social que converteix la pedagogia en imprescindible: les cosmovisions socials”

En Daniel planteja i presenta tres cosmovisions que poden coexistir en el temps i en una mateixa persona o plantejament: tradicional, moderna i postmoderna. 

El seu desenvolupament pot anar més enllà, aspecte rellevant per fer una lectura des de la Pedagogia en tant que activitat professional. 

Les cosmovisions s’han de considerar en la tasca pedagògica atès que els i les professionals ajuden a interpretar-les i superar-les. No perquè una sigui forçosament més bona que l’altra, sinó que l’important és la seva evolució. El potencial de la Pedagogia, dels pedagogs i de les pedagogues, és fer que les persones puguin posar en dubte les seves cosmovisions. 

Crida a l’acció: el nostre espai, més enllà de l’escola o altres organitzacions, és prendre consciència del valor del i de la professional en la societat. En síntesi: no estem aquí per formar, ho estem per transformar. 

En el torn d’intervencions una de les assistents (Conxa Torres) apunta que l’element clau per aconseguir aquesta transformació és la col·legiació. 

Eix 1: “Reflexionar sobre el paper del/de la Pedagog/a per garantir la igualtat d’oportunitats”

 Taula rodona 1. “Analitzar les funcions i rols del pedagog/a en processos educatius per afavorir el desenvolupament personal i social”

Ponents: Duna Pedraza, Pau Rodrigo, Teresa Gámez, Patricia Olmos.

Modera: Antoni Navío

S’han posat de manifest els següents aspectes clau:

·       Importància d’una formació inicial orientada a la realitat professional.

·       Les funcions i rols professionals estan molt clars i són un punt fort en la professió pedagògica. La funció o rol d’incomodar és un/a que ens interpel·la.

·       La multidisciplinarietat és clau en la tasca professional de la Pedagogia. Cal afegir la multidimensionalitat quan treballem amb persones, organitzacions i societats.

·       En la tasca pedagògica s’ha d’assumir la coordinació amb tota la Comunitat Educativa. 

Taula rodona 2. “Estratègies pedagògiques per a la cohesió social, la protecció de la infància en risc i la inserció laboral”

Ponents: Marta Lamote, Silvia Vilasaló, Sabina Morillo, Maribel Mateo

Modera: Pilar Morral

Les idees clau de la taula rodona han estat les següents:

·       La pedagogia social és el motor del canvi per aconseguir fer valer els drets de totes les persones.

·       Com a pedagogs i pedagogues, hem de tenir molt clar que la nostra feina amb la xarxa d’agents educatius és imprescindible, i que la finalitat de la nostra intervenció amb infants, adolescents i famílies ha de ser acompanyar-los cap a l’autonomia fins el punt de no ser necessaris.

·       En la intervenció amb infants i adolescents en risc social, la pedagogia té encara un ampli recorregut per tal d’equilibrar les diferències acadèmiques entre els infants objecte de la nostra tasca i la població general.

·       La intervenció pedagògica és com una arrel soterrada: potser no es veu però manté viu l’arbre social. Sense pedagogia, la cohesió i la igualtat d’oportunitats s’esvaeixen. 

Eix 2: “Pedagogia i benestar Social: creació d’entorns de vida i treball saludables”

Taula rodona 3. Debatre iniciatives pedagògiques per promoure la convivència i la participació ciutadana al món urbà i rural

Ponents: Daniel Gabarró, Irina Moral, Carla Ruiz, M. Concepció Torres, Ana Basanta

Modera: Edgar Iglesias

La taula rodona 3 arriba als següents conclusions:

·       L’escolta activa de les propostes de les persones destinatàries són la base per desenvolupar la tasca pedagògica.

·       La Pedagogia ha d’abordar temes de participació i convivència per seguir construint la necessària justícia social.

·       Transformar la visió que es té de les persones sense sostre i/o llar per fer front als discursos d’odi. 

Taula rodona 4. Enfortir equips: formació en soft skills, gestió de l’estrès i gestió de conflictes

Ponents: Joan Gamero, Susanna Arjona, Eva Bach, Luz María Lezcano.

Modera: Amèlia Tey

Les aportacions de la taula 4 són les següents:

·       Les habilitats toves són les més importants, perennes i transversals. Són essencials per gestionat l’estrès i els conflictes de manera positiva i constructiva.

·       Empatia, flexibilitat cognitiva, creativitat, autoregulació emocional han de ser clau en la tasca pedagògica a fi de poder-les desenvolupar en altres persones destinatàries.

·       Cal proporcionar una formació experiencial.

·       Cal treballar l’autoregulació i l’autoconsciència.

·       Metodologies o estratègies com el coaching o els cercles restauratius permeten enfortir equips. 

Eix 3: “El/La Pedagog/a com a facilitador de l’aprenentatge i el desenvolupament professional”

Taula rodona 5. Detectar i potenciar el talent: el rol de la pedagogia a les organitzacions

Ponents: Alicia Linares, Pere Ejarque, Aurora López, Esther Pagano.

Modera: Aleix Barrera

Es destaquen els següents aspectes:

·       Els pedagogs i pedagogues són promotors i creadors d’una cultura de canvi i aprenentatge.

·       A les organitzacions tothom ha d’esdevenir aprenent i formador/mentor alhora. Aquest postura és la que ha de promoure la professional de la Pedagogia.

·       En un món amb intel·ligència artificial, la Pedagogia a l’empresa ha de ser útil per humanitzar a les organitzacions. 

Taula rodona 6.Explorar metodologies pedagògiques per fomentar l’aprenentatge permanent i la resposta als canvis del mercat laboral

Ponents: Àngels Roger, Cèsar Sánchez, Silvia Pont, Anna Martí

Modera: José Miguel Jiménez

Els aspectes clau que s’han debatut i generat són els següents:

·       La formació de les persones en el sí de les organitzacions ha de contemplar, des de la Pedagogia, una perspectiva humanística.

·       Combinar accions reactives amb accions proactives. Pels canvis immediats en el mercat laboral (accions proactives) i per consolidar les bases que han de servir per estructurar el mercat laboral (accions reactives).

·       Cal promoure formacions modulars i àgils que permetin la regulació contínua.  

Conferència de cloenda: Eva Bach “Sembrar esperança i transformar trossets de món: valor i sentit de la pedagogia en l’actualitat”

En la conferència de cloenda, l’Eva proposa replantejar o repensar el valor i sentit que ha de tenir en l’actualitat la Pedagogia. 

Insisteix en que cal reprendre una Pedagogia des de la seva vessant comunitària davant els desafiaments de les xarxes socials. Alhora, insisteix en la necessitat de que la Pedagogia sembri esperança i que aquesta es difongui. Aquesta esperança pot ser entesa també des de l’optimisme, la confiança, la possibilitat, la perseverança i la resiliència. 

Un altre dels aspectes a considerar per la Pedagogia és la seva vessant humanista. Des d’aquesta vessant o perspectiva, insisteix en que la Pedagogia irradiï bellesa. Aquesta perspectiva ha de conduir la reflexionar des del punt de vista teòric per actuar professionalment amb conseqüència. 

Relatoria i Cloenda

 El Dr. Navio deixa constància que expressar i deixar testimoni en tant poc espai de temps el que ha estat aquestes Jornades és complex, perquè es perden missatges, idees i matisos importants, conclou la relatoria amb la seguretat que amb els articles i posts que es faran entre totes i tots, es completaran aquest petit resum. 

Clou la Jornada la presidenta del COPEC, Dra. Gómez que aposta per a què aquesta jornada serveixi per continuar creient-hi. Per seguir incomodant quan calgui. Per seguir transformant amb valentia.

Per recordar-nos que la pedagogia és poderosa i que val —i molt— la pena. 


Data de publicació: 20/11/2025