Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com DIA MUNDIAL DE LA SIDA. ´PER UNA RESPOSTA GLOBAL ENFRONT AL VIH´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > GR Pedagogia i Salut

DIA MUNDIAL DE LA SIDA. "PER UNA RESPOSTA GLOBAL ENFRONT AL VIH"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > DIA MUNDIAL DE LA SIDA. "PER UNA RESPOSTA GLOBAL ENFRONT AL VIH"


COMUNICAT CONJUNT

Amb motiu del Dia Mundial de la Sida, que se celebra cada 1 de desembre, el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya s’ha adherit al comunicat conjunt de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, un any més, per recolzar la lluita contra el VIH i mostrar solidaritat amb les persones afectades.

Aquest any, el lema de la campanya és "Per una resposta global enfront al VIH". Un missatge clar que destaca la necessitat de combatre les desigualtats socials i econòmiques que encara afavoreixen la propagació del VIH, així com l’estigma i la discriminació envers les persones que viuen amb el virus.

El COPEC se suma a les més de 120 entitats que, amb aquest gest, fomenten una societat més justa, inclusiva i respectuosa amb els drets de les persones amb VIH.

COMUNICAT CONJUNT


“La pedagogia com a pont entre la informació, la cura i la dignitat”

Reflexió de la Coordinadora del Grup de Recerca en Pedagogia del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, Dra. Toñy Castillo


Cada 1 de desembre, el Dia Mundial de la Sida ens convida a mirar més enllà de les xifres i els informes. Enguany, el lema internacional “Overcoming disruption, transforming the AIDS response” ens recorda que encara hi ha interrupcions —econòmiques, socials i emocionals— que poden afectar la resposta global al VIH. Però també ens recorda que aquestes dificultats poden esdevenir oportunitats per aprendre i avançar.

Des de la pedagogia, aquest canvi no només és possible: és necessari.

Quan la pedagogia posa les persones al centre

Treballar pedagògicament vol dir escoltar, comprendre i acompanyar. En l’àmbit del VIH, implica reconèixer que darrere de cada diagnòstic hi ha una persona amb emocions, pors i projectes.

La mirada pedagògica ens permet:

  • Trencar estigmes que encara persisteixen,
  • Oferir informació clara i rigorosa adaptada a cada edat i realitat,
  • Crear espais segurs on parlar sense temor, i acompanyar processos personals amb sensibilitat i respecte.

És una tasca discreta, però imprescindible. Sovint comença amb una conversa honesta, una explicació que aporta calma, o un gest que fa sentir a l’altra persona acollida i no jutjada. Això també és educació. Això també és salut.

La resposta al VIH no es pot entendre sense la pedagogia.

La prevenció real passa per una educació afectivosexual inclusiva, científica i respectuosa, que ofereixi eines perquè infants, adolescents i persones adultes puguin prendre decisions informades sobre la seva salut.

Explicar conceptes), normalitzar les proves diagnòstiques o difondre recursos forma part del nostre compromís amb la societat.

Aquest compromís és especialment rellevant si tenim present l’objectiu internacional “Zero morts per SIDA el 2030”. Aquest repte no s’assolirà només des del camp sanitari: requereix educació, comunitat i una cultura sòlida de drets humans.

Una responsabilitat compartida: transformar la mirada social

Com a professionals de la pedagogia, tenim la responsabilitat d’ajudar a construir una societat que no perpetuï mites, silencis ni discriminacions. Disposem de l’oportunitat d’impulsar projectes, recerques i accions formatives que situïn la persona —i no el virus— al centre de la resposta.

La pedagogia és, en aquest sentit, un pont entre la informació i la dignitat, entre el coneixement i la cura, entre la prevenció i la convivència.

Mirant endavant: educar per transformar

El Dia Mundial de la Sida ens recorda que educar és un acte profundament humà.

  • És evitar que ningú se senti sol davant d’un diagnòstic.
  • És garantir que la informació arribi a tothom sense por ni estigma.
  • És contribuir, des de la nostra professió, a una societat més justa, més segura i més empàtica.

Com a Coordinadora del Grup de Recerca en Pedagogia del COPEC, es reivindica el paper essencial de la pedagogia en aquesta transformació. Perquè la resposta al VIH no és només sanitària: és social, comunitària i, sobretot, educativa.

--

M. Antonia Castillo Meléndez
Coordinadora
Grup de Recerca de Pedagogia i Salut

Data de publicació: 1/12/2025